Spelmotorn
Varför
denna guide?
För
att grundläggande kunskap om spelmotorn verkar vara en av de
mest uppskattade sakerna att läsa om i framförallt
frågekonfen när det väl kommer upp och det verkar
även finnas mycket frågor kring det.
Tyvärr
är jag egentligen inte rätt person att skriva om spelmotorn
då detta är en av de sakerna jag verkligen inte är
insatt i men vi gör ett inledande försök och utgår
sen från att den kommer få kompletteras och rättas
en hel del. Om någon vill bidra med material är detta
tillsammans med ekonomibitarna kanske de mest välkomna!
Observera
att guiden inte hanterar hur spelmotorn använder förmågor
i detalj utan mer om hur en match i allmänhet spelas.
Guiden
Lagdelsbetygen
I
sin enklaste form kan man säga att spelmotorn är ett
avancerat lotteri där chansen att vinna huvudsakligen är
beroende av dina och motståndarens lagdelsbetyg.
Grunden
för lagdelsbetygen baseras på spelarnas relevanta förmågor
för den position de spelar på. T.ex. berörs vänster
kantförsvar av följande spelare och deras förmåga
(från störst till minst bidrag):
Målvakt:
Målvakten
Försvar:
Vänster ytterback
Försvar:
Vänster innerback
Försvar:
Vänster yttermittfältare
Försvar:
Vänster innermittfältare
Mängden
spelarna inverkar är givetvis också beroende på
eventuella individuella ordrar.
Därefter
modifieras lagdelsbetygen i olika grad upp och ner av en mängd
olika faktorer.
Observera
att denna lista inte bara innehåller saker som berör just
vänster kantförsvar
(dessutom
är den sannolikt inte fullständig):
Spelarnas
form, rutin och kondition
Stämningen
Självförtroendet
samt eventuell underskattning
Tränarens
inriktning
Taktikval
Lagets
inställning
Hemmamatch
eller ej
Laguppställningsvanan
Dessa
modifikationer kan ändra betygen markant, ha det i minnet när
du väljer spelare, tränare, taktik osv. Dessutom kan en del
av dem ändra lagdelsbetygen allt eftersom matchen går
(t.ex. kan konditionen ändra bollinnehavet mellan första
och andra halvlek).
Chansfördelning
Vi
hoppar vidare till själva matchsimuleringen.
Extremt
förenklat:
I
varje halvlek "lottas" det ut 5 unika målchanser
Hur
stor chans du har att få dessa beror på ditt bollinnehav
Målchansen
kan komma på vänster eller höger kant, mitten (eller
som en fast situation)
Sen
jämförs anfallare lagets aktuella anfallsbetyg mot
motståndarens aktuella försvarsbetyg
Beroende
på förhållandet mellan dessa är det olika chans
till mål
Om
chansen är en fast situation mäts istället
frisparksskyttens Fasta situationer mot målvakten
Special
Events
Utöver
dessa chanser finns det en rad av speciella händelser (SE) som
kan ske. En lista över dessa finner du bland Länkarna
så tänker inte förklara så ingående.
Ett
SE kan inträffa när som helst men för varje som sker
minskas chansen för ett nytt.
Varför
stjärnor är så missvisande
Okej
efter en mycket, mycket kort och översiktlig beskrivning av
matchsimuleringen tänkte jag förklara varför stjärnor
är ett uselt sätt att jämföra lag.
För
det första tar stjärnor bara med spelarens egen prestation
helt utan att bry sig om övergripande faktorer som t.ex.
stämningen i laget eller tränarens inriktning. Detta leder
till att t.ex. en forward betygsätts lika både när
tränaren är defensiv och laget har uselt självförtroende
som när laget har offensiv tränare och fullständigt
överdrivet självförtroende trots att han egentligen
presterat fantastiskt mycket bättre i det senare fallet om vi
tittar på hur själva spelmotorn hanterar honom.
För
det andra vet du inte varför spelaren fått så bra
betyg. T.ex. kan en mittfältare med mediokert SU men extremt
högt Försvar och Framspel få samma betyg som en
mittfältare med högt SU men obefintligt Försvar och
Framspel.
Detta
gör att stjärnor är bra som mått på om en
spelare placerats rätt osv. men ska du jämföra två
lags chanser mot varann så titta på senaste
lagdelsbetygen!
Tillbaka
Läs kommentarer (0)
Kommentera - Spelmotorn