Talanglösa Guider

Om Sidan    |    Förkortningar    |    Guider    |    Länkar    |    Tack till

Spelmotorn

Varför denna guide?
För att grundläggande kunskap om spelmotorn verkar vara en av de mest uppskattade sakerna att läsa om i framförallt frågekonfen när det väl kommer upp och det verkar även finnas mycket frågor kring det.

Tyvärr är jag egentligen inte rätt person att skriva om spelmotorn då detta är en av de sakerna jag verkligen inte är insatt i men vi gör ett inledande försök och utgår sen från att den kommer få kompletteras och rättas en hel del. Om någon vill bidra med material är detta tillsammans med ekonomibitarna kanske de mest välkomna!

Observera att guiden inte hanterar hur spelmotorn använder förmågor i detalj utan mer om hur en match i allmänhet spelas.

Guiden

Lagdelsbetygen
I sin enklaste form kan man säga att spelmotorn är ett avancerat lotteri där chansen att vinna huvudsakligen är beroende av dina och motståndarens lagdelsbetyg.

Grunden för lagdelsbetygen baseras på spelarnas relevanta förmågor för den position de spelar på. T.ex. berörs vänster kantförsvar av följande spelare och deras förmåga (från störst till minst bidrag):
Målvakt: Målvakten
Försvar: Vänster ytterback
Försvar: Vänster innerback
Försvar: Vänster yttermittfältare
Försvar: Vänster innermittfältare

Mängden spelarna inverkar är givetvis också beroende på eventuella individuella ordrar.

Därefter modifieras lagdelsbetygen i olika grad upp och ner av en mängd olika faktorer.
Observera att denna lista inte bara innehåller saker som berör just vänster kantförsvar
(dessutom är den sannolikt inte fullständig):
Spelarnas form, rutin och kondition
Stämningen
Självförtroendet samt eventuell underskattning
Tränarens inriktning
Taktikval
Lagets inställning
Hemmamatch eller ej
Laguppställningsvanan

Dessa modifikationer kan ändra betygen markant, ha det i minnet när du väljer spelare, tränare, taktik osv. Dessutom kan en del av dem ändra lagdelsbetygen allt eftersom matchen går (t.ex. kan konditionen ändra bollinnehavet mellan första och andra halvlek).

Chansfördelning
Vi hoppar vidare till själva matchsimuleringen.

Extremt förenklat:
I varje halvlek "lottas" det ut 5 unika målchanser
Hur stor chans du har att få dessa beror på ditt bollinnehav
Målchansen kan komma på vänster eller höger kant, mitten (eller som en fast situation)
Sen jämförs anfallare lagets aktuella anfallsbetyg mot motståndarens aktuella försvarsbetyg
Beroende på förhållandet mellan dessa är det olika chans till mål
Om chansen är en fast situation mäts istället frisparksskyttens Fasta situationer mot målvakten

Special Events
Utöver dessa chanser finns det en rad av speciella händelser (SE) som kan ske. En lista över dessa finner du bland Länkarna så tänker inte förklara så ingående.

Ett SE kan inträffa när som helst men för varje som sker minskas chansen för ett nytt.

Varför stjärnor är så missvisande
Okej efter en mycket, mycket kort och översiktlig beskrivning av matchsimuleringen tänkte jag förklara varför stjärnor är ett uselt sätt att jämföra lag.

För det första tar stjärnor bara med spelarens egen prestation helt utan att bry sig om övergripande faktorer som t.ex. stämningen i laget eller tränarens inriktning. Detta leder till att t.ex. en forward betygsätts lika både när tränaren är defensiv och laget har uselt självförtroende som när laget har offensiv tränare och fullständigt överdrivet självförtroende trots att han egentligen presterat fantastiskt mycket bättre i det senare fallet om vi tittar på hur själva spelmotorn hanterar honom.

För det andra vet du inte varför spelaren fått så bra betyg. T.ex. kan en mittfältare med mediokert SU men extremt högt Försvar och Framspel få samma betyg som en mittfältare med högt SU men obefintligt Försvar och Framspel.

Detta gör att stjärnor är bra som mått på om en spelare placerats rätt osv. men ska du jämföra två lags chanser mot varann så titta på senaste lagdelsbetygen!

Feb 2011 by brickuz


Author:


Comment:


Comments

No comments for this article

© Copyright information | Content by Erik Brickarp | Design by DaveReederDesign | Icons by FamFamFam